Zoé Lee – uczennica paryskiej szkoły Collège Françoise Dupont, mieszkająca dawniej w Nowym Jorku. Jest córką Audrey Bourgeois[1], pasierbicą André Bourgeois oraz przyrodnią siostrą Chloé Bourgeois[2].

W odcinku Sole Crusher staje się kolejną ofiarą Akumy, zmieniając się w tytułowego super-złoczyńcę.

W odcinku Queen Banana Biedronka chwilowo powierza jej opiekę nad Miraculum Pszczoły, które połączone jest z Kwami o imieniu Pollen, prosząc nastolatkę o pomoc w pokonaniu super-złoczyńcy.

Osobowość[]

Normalnie[]

Zoé jest bardzo miłą, uroczą i uprzejmą osobą. Początkowo Zoé robi wszystko, aby dostosować się do wymagań innych osób i je zadowolić. Ułatwiają to jej niezwykłe umiejętności aktorskie – bez trudu przychodzi jej odgrywanie różnych ról, które kłócą się z jej prawdziwym ja. Zależy jej na akceptacji przez otoczenie i boi się, że nie zostanie zaakceptowana taka, jaka jest naprawdę. Aby to zyskać, jest gotowa nawet poświęcić cenne dla niej rzeczy i wartości, aby zyskać uznanie swojej matki i siostry. Kiedy poznaje Marinette, jej zachowanie się zmienia. Zoé wówczas rozumie, że może być sobą i prawdziwi przyjaciele jej nie zostawią. Od tego momentu podąża za swoją prawdziwą naturą i nie udaje kogoś, kim nie jest, aby zadowolić swoją rodzinę. Można wówczas dostrzec, że jest bardzo koleżeńska oraz empatyczna. Wybacza nawet swojej siostrze, która nie traktuje jej najlepiej. Jednocześnie jej zachowanie jest bardzo niepewne. Kocha swoją siostrę i nie chce zrobić czegoś, co by ją zdenerwowało lub uraziło, dlatego też bardzo kontroluje to, co robi i jak się zachowuje. Jest również bardzo odważna, co pokazała stając naprzeciw Queen Banana, aby ochronić niewinnych ludzi przed super-złoczyńcą.

Vesperia[]

Jako super bohaterka jest bardzo żywa, energiczna oraz nastawiona optymistycznie. Wiedząc, że Chloé nie zna jej prawdziwej tożsamości, staje się również śmielsza i niczego się nie boi. Vesperia prowokuje Queen Banana, mogąc jednocześnie skonfrontować się ze swoją siostrą. Jest bardzo odważna i od razu staje do walki, kiedy jest to konieczne.

Sole Crusher[]

Sole Crusher jest niezwykle mściwą osobą. Jej głównym celem staje się Chloé, dlatego też dąży do tego, aby zdeptać swoją siostrę i ją pochłonąć. Chce ją przewyższyć i pokonać, używając do tego swoich mocy. Kieruje się słowami swojej siostry, która twierdziła, że wygrani depczą przegranych swoimi butami. Jest również bezwzględna, ponieważ atakuje niewinnych ludzi, aby zyskać więcej energii i móc się powiększyć. Jednocześnie super-złoczyńcą targają różne emocje, kiedy Chloé mówi jej, że jest jedynie marną kopią i powinna deptać nieudaczników, jeśli chce stać się taka, jak ona. Można to również dostrzec w trakcie monologu Marinette, która przekonuje ją, że dziewczyna może być sobą. Ostatecznie Sole Crusher ulega słowom Papillombre i atakuje innych, aby udowodnić, że nie jest słaba i nikt nie będzie jej rozkazywał.

Wygląd[]

Normalnie[]

Zoé to dziewczyna o jasnej karnacji, brzoskwiniowych ustach oraz niebieskich oczach. Posiada blond włosy sięgające łopatek − dłuższe z tyłu oraz krótsze, do ramion, z przodu. Kosmyk po lewej stronie jest koloru różowego. Na głowie nosi niebieską czapkę typu smertfetka.

Nastolatka ubrana jest w białą bluzkę, z nadrukiem żółtych, różowych oraz niebieskich sześciokątów układających się w kształt kwiatka. Na to zakłada skórzaną kurtkę typu ramoneska. Dolna część stroju to spodnie rurki w kolorze żółtym ozdobione brązowym plecionym paskiem ze srebrną klamrą. Zoé nosi również wysokie żółto-różowo-niebieskie trampki. Lewy but posiada nadruk z sercami, natomiast prawy − z gwiazdkami. Na lewym nadgarstku nosi dwie bransoletki: szerszą białą z żółto-czerwonym wzorkiem oraz brązową z niebieskimi koralikami.

Vesperia[]

Chociaż Zoé posiada Miraculum Pszczoły, jej kostium kolorystyką przypomina umaszczenie osy. Jej włosy splecione są w warkocz, gdzie jedno z pasm jest koloru czarnego. Po bokach jej twarzy opadają dwa czarne kosmyki. We włosy ma również wczepione Miraculum Pszczoły, z którego wyrastają dwa długie „czułki”. Twarz super-bohaterki zasłania żółta maska z czarnymi pasmami u góry oraz u dołu.

Vesperia ubrana jest w dwukolorowy kostium. Górna część stroju jest koloru czarnego z trzema ostro zakończonymi pasmami w kolorze żółtym po obu stronach tułowia oraz po jednym na ramionach. Żółte rękawiczki sięgają łokci, a materiał w okolicach palców jest w czarnym kolorze. Dolna część stroju jest koloru żółtego z trzema ostro zakończonymi pasmami w kolorze czarnym. Materiał kostiumu od połowy łydki w dół przybiera czarny kolor. Dziewczyna nosi również czarne buty na koturnie, luźniejsze w okolicach kostki, które u góry oraz na dole przyozdobione są żółtymi pasmami. Przez biodro przewieszoną ma broń − Bączek.

Sole Crusher[]

Jako Sole Crusher upodabnia się do Chloé. Jej skóra, ubranie są w całości pokryte złotem. Oczy również są koloru złotego. Podobnie jak jej siostra, Sole Crusher posiada włosy związane w wysoki kucyk. Ubrana jest w charakterystyczne dla Chloé ubranie: bluzkę w paski, kurtkę oraz spodnie. Na jej głowie można dostrzec cztery pary ostrych rogów, z czego jedna para usadowiona jest na górze głowy, natomiast reszta znajduje się bliżej kucyka. Na kołnierzyku kurtki oraz na ramionach wyrastają jej kolce. Można również zauważyć, że rękawy kurtki oraz nogawki spodni scalają się ze skórą super-złoczyńcy. Na ciele Sole Crusher znajduje się również wiele niebieskich kryształów, które zdobią jej czoło, uszy, klatkę piersiową, ręce oraz nogi. Na nogach nosi złote buty na wysokim obcasie, które ozdobione są niebieskimi kryształami, a z tyłu wyrasta kolec.

Relacje[]

Marinette Dupain-Cheng/Biedronka[]

Zoé spotkała Marinette niedługo po przybyciu do Paryża w piekarni Toma i Sabine. Marinette wpada na dziewczynę przez co jabłka, które niosła Duapin-Cheng się wysypują a croiassanty, które kupiła Lee wypadają jej z ręki. Dziewczyny zaczynają rozmowę (głównie o upadkach Marinette i czy nic się drugiej nie stało). Kiedy przestają się śmiać, z tego jaka Dupain-Cheng jest niezdarna, zaczynają zbierać jabłka. Marinette prosi swoją mamę, żeby dała dziewczynie dwanaście croiassantów. Wtedy córka właścicieli piekarni uświadamia sobie, że nie zna jej imienia a Zoé z uśmiechem jej je mówi. ,,Pani niezdara" komplementuje ubiór Lee i pyta skąd przyjechała, a kiedy Zoé odpowiada, że z Nowego Jorku zaczyna się ekscytować dlaczego tu przyjechała, blondynka odpowiada lekko skrępowana, że przyjechała poznać swoją rodzinę. Kiedy Marinette schyla się, żeby pozbierać resztę jabłek zauważa buty młodej Lee oraz pyta czy sama je zaprojektowała. Zoé odpowiada, że to ona je zaprojektowała i wyjaśnia, że zapisuje na nich wszystkie miłe słowa jakie usłyszała. Dupain-Cheng postanawia zapytać dlaczego jest tam tylko jeden napis, a Lee wyjaśnia, że miała tylko jednego przyjaciela. Marinette postawia zapakować dużo wypieków do torby, żeby Zoé się nie smuciła oraz zaprosić ją na występ nad rzeką. Na sam koniec dziewczyny wymieniają się numerami telefonów. Kiedy Zoé przychodzi do szkoły wraz z Chloé, a córka burmistrza oznajmia, że to jej siostra i trzeba traktować ja z szacunkiem, Marinette zapewnia swoje przyjaciółki, że Lee nie jest taka jak jej siostra i jest bardzo miła. Marinette podchodzi do Zoé i pyta czy smakowały jej makaroniki, a Zoé pod presją jej przyrodniej siostry mówi, że je wyrzuciła i nie zamierza ich jeść, bo na pewno są okropne. Dupain-Cheng zasmuciła się słysząc te słowa. Marinette wraz z przyjaciółkami rozmawiały na temat Zoé, zastanawiając się dlaczego nagle jest taka niemiła, wszystkie dziewczyny chciały pomóc Zoé ,,uwolnić" się od Chloé (Rose zaproponowała nawet żeby zaadoptować Lee), Marinette postanowiła najpierw porozmawiać z blondynką. Dupain-Cheng po szkole napisała do Zoé wiadomość w której zaprasza ją jeszcze raz wieczorem barkę, Zoé zaś odpisała jej, że wyjaśni wszystko i przyjdzie. Kiedy Lee została zaakumizowana w Sole Crusher, Marinette mówi jej, że może być sobą i nie musi być jak jej przyrodnia siostra, dzięki tym słowom Sole Crusher zaczyna ,,słabnąć" i niestety przez słowa Władcy Ciem przestaje słuchać swojej przyjaciółki. Kiedy Biedronka wreszcie pokonuje Sole Crusher, Zoé przychodzi nad rzekę. Lee przeprasza wszystkich za to co dzisiaj robiła oraz wyjaśnia dlaczego. Ivan przytula Zoé a wszyscy inni mówią, że pasuje do nich i oficjalnie witają ją w Paryżu.

Występowania[]

Sezon 4
Miraculum: Piosenka przewodnia: Obraz
1. Truth: Nieobecny/a 14. Sentibubbler: Nieobecny/a
2. Lies: Nieobecny/a 15. TBA: Nieobecny/a
3. Le Gang des Secrets: Nieobecny/a 16. TBA: Nieobecny/a
4. Pan Gołąb 72: Nieobecny/a 17. Rocketear: Nieobecny/a
5. Psychomedian: Nieobecny/a 18. Wishmaker: Nieobecny/a
6. Furious Fu: Nieobecny/a 19. TBA: Nieobecny/a
7. Sole Crusher: Pojawia się 20. TBA: Nieobecny/a
8. Queen Banana: Pojawia się 21. TBA: Nieobecny/a
9. Gabriel Agreste: Nieobecny/a 22. TBA: Nieobecny/a
10. Mega Leech: Pojawia się 23. TBA: Nieobecny/a
11. Guiltrip: Nieobecny/a 24. TBA: Nieobecny/a
12. Crocoduel: Nieobecny/a 25. TBA: Nieobecny/a
13. Optigami: Pojawia się 26. TBA: Nieobecny/a

Ciekawostki[]

Serialowe[]

  • W odcinku Sole Crusher możemy dowiedzieć się że jej numer telefonu to: +33612443
  • Dziewczyna początkowo uczęszczała do szkoły w Nowym Jorku. Aby przypodobać się innym, udawała kogoś, kim nie była, kiedy jednak chciała to odkręcić i pokazać prawdziwą twarz, innym uczniom się to nie spodobało.
  • Chodzi do klasy pani Mendeleiev.

Pozostałe[]

  • Nazwisko Zoé zostało po raz pierwszy ujawnione przez Feri González[3].
    • W serialu jej nazwisko padło po raz pierwszy w odcinku Queen Banana.
  • Postać ta została ujawniona około 27 sierpnia 2019 roku. Wówczas na kanale Miraculous na YouTube pojawił się film zza kulis serialu, który został później usunięty[4].
  • 2 marca 2021 roku kanał Mundo Gloob opublikował zwiastun, na którym po raz pierwszy można zobaczyć transformację bohaterki[5].
  • W języku włoskim słowo Vespe oznacza osy, co jest nawiązaniem do jej stroju. Chociaż dziewczyna wchodzi w posiadanie Miraculum Pszczoły, jej kostium przypomina bardziej umaszczenie osy.
  • W początkowej koncepcji Sole Crusher miała posiadać kolczasty ogon[6].

Galeria[]

Przypisy[]

Zobacz też...[]