Alya Césaire OficjalneLogoMiraculum (6).png Kreacje OficjalneLogoMiraculum (1).png Galeria OficjalneLogoMiraculum (2).png Cytaty OficjalneLogoMiraculum (5).png Instagram 

Daj spokój, Nora. Przegrałaś i masz się z tym pogodzić. Mam dosyć tej siostrzanej nadopiekuńczości. Wychodzę dzisiaj z przyjaciółmi i nie obchodzi mnie twoje zdanie. Alya znika.
— Alya; „Anansi

Alya Césaire − uczennica paryskiej szkoły Collège Françoise Dupont oraz najlepsza przyjaciółka Marinette Dupain-Cheng.

W odcinkach Lady Wifi, Amnezjo, Félix oraz Gang des Secrets zostaje zmieniona pod wpływem Akumy, kiedy odczuwa negatywne emocje. W odcinku Mayura (Dzień Bohaterów - część 2) w jej Miraculum wniknęła Akuma, na krótko zmieniając dziewczynę w super-złoczyńcę.

W odcinku Sapotiki Biedronka prosi ją o pomoc dając Miraculum Lisa, dzięki czemu mogła przemienić się w Rudą Kitkę i walczyć razem z super-bohaterką. W odcinku Optigami na stałe wchodzi w posiadanie Miraculum.

Osobowość[edytuj | edytuj kod]

Normalnie[edytuj | edytuj kod]

Alya jest energiczna, lojalna, ciekawska (według Marinette czasem nawet za bardzo)[5] oraz bardzo konkretna i pomocna. Często pomaga swojej przyjaciółce Marinette przezwyciężyć nieśmiałość. Jest ewidentnie uzależniona od swojego smartfona. Prowadzi Biedrobloga, stronę w pełni poświęconą Biedronce, a także wiele innych stron tego rodzaju (m.in. blog o swojej szkole oraz blog o kosmosie). Dziewczyna łatwo się ekscytuje sprawami związanymi z paryską super-bohaterką. Zbyt pochopnie wyciąga wnioski. Możemy to zobaczyć w odcinku Lady Wifi, kiedy twierdzi, że to Chloé jest Biedronką. Często ryzykuje swoim bezpieczeństwem, aby zdobyć informacje na swojego bloga. Zamierza odkryć prawdziwą tożsamość Biedronki za wszelką cenę. Nienawidzi kiedy starsza siostra traktuje ją jak małe dziecko i przesadnie się o nią troszczy.

Ruda Kitka[edytuj | edytuj kod]

Po przemianie charakter dziewczyny nie zmienia się zbytnio. Nadal jest ciekawa jaką tożsamość skrywają super-bohaterowie i bardzo się nimi interesuje. Jest bardzo lojalna oraz chętnie pomaga super-bohaterom, aby ocalić swoje siostry. W chwili gdy dostaje Miraculum jest bardzo podekscytowana i nie chce go oddać, twierdząc, że byłaby dobrym super-bohaterem, ostatecznie jednak spełnia swoją obietnicę i oddaje Miraculum Lisa.

Lady Wifi[edytuj | edytuj kod]

Lady Wifi jest pewna siebie i przebiegła. Zrobi wszystko, aby odkryć prawdziwą tożsamość Biedronki i ujawnić ją ludziom. Dzięki swoim planom udaje jej się unieruchomić dwójkę super-bohaterów oraz prawie odkryć ich tożsamści.

Jako jedna z Trio Sprawiedliwych, Lady Wifi pragnie zemścić się na Adrienie za to, że potraktował ją w tak okropny sposób, raniąc przy tym jej uczucia. Jest przekonana, że to właśnie Adrien wysłał wiadomość w odpowiedzi na wiadomość. Kiedy prawda wychodzi na jaw, iż to wina Félixa, od razu zmienia swój cel, aby ukarać winnego. W swoich działaniach jest bardzo stanowcza i nie zwraca uwagi na bezpieczeństwo innych osób. Jej celem jest ukaranie każdego, kto tylko stanie na jej drodze.

Kiedy zostaje zmieniona w Lady Wifi w odcinku Gang des Secrets jej najważniejszym celem staje się odzyskanie przyjaźni Marinette. Czując ból po utracie przyjaciółki robi wszystko, aby było jak dawniej, nawet jeśli oznacza to zmuszenie Marinette do przyjaźni. Chce, aby dziewczyna wyjawiła swoje sekrety co - zdaniem super-złoczyńców - jej pomoże. Nie dba ona o dobro innych, nawet samej Marinette, której chce "pomóc". Nie zawaha się zaatakować niewinne osoby, aby odnaleźć swoją przyjaciółkę i ją złapać.

Amnezjo[edytuj | edytuj kod]

Celem Amnezjo było wymazanie wszystkim pamięci, a przede wszystkim uczniom pani Bustier, którzy się z nich naśmiewali. Kiedy służył Władcy Ciem, zadaniem super-złoczyńcy było wymazanie pamięci Biedronce oraz Czarnemu Kotu, aby łatwiej było mu zdobyć Miracula.

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Normalnie[edytuj | edytuj kod]

Alya jest dziewczyną średniego wzrostu o ciemnej karnacji oraz piwnych oczach. Ma ciemnobrązowe, falowane włosy z jasnymi końcówkami wpadającymi w kolor rudy. Nad prawą brwią widnieje pieprzyk. Nosi ona okulary z czarnymi, grubymi oprawkami.

Alya ubrana jest w koszulkę z krótkim rękawkiem oraz kołnierzykiem, na której znajduje się wzór w biało-beżowo-pomarańczowo-fioletową kratę. Zakłada ona również dżinsowe spodnie typu 3/4, a na nogach nosi białe buty z czarnymi zygzakami, z mocno wysuniętym językiem.

Ruda Kitka[edytuj | edytuj kod]

Super-bohaterka ma falowane włosy w rudo-rdzawym kolorze z białymi końcówkami, które upięte są w wysoki kucyk. Twarz zakrywa maska z pomarańczowym kolorze u góry oraz białym u dołu. W górnej części maski znajdują się czarne, owalne zdobienia, które wyglądem przypominają brwi. Dziewczyna ubrana jest w kostium, który imituje umaszczenie Trixx. Strój oraz ogon są biało-pomarańczowe. Uszy natomiast są pomarańczowe z czarnymi końcówkami oraz białym środkiem. Góra jej stroju oraz ogon krojem przypominają frak. Bohaterka ma czarne buty sięgające powyżej kolan, długie rękawiczki oraz kołnierz tego samego koloru. Końcówki lisich uszu są czarne. Na pomarańczowych podeszwach widnieje czarny wzór w kształcie lisich łap. Na jej szyi znajduje się Miraculum Lisa, które jest przytwierdzone do zamka błyskawicznego.

Lady Wifi[edytuj | edytuj kod]

Twarz Lady Wifi zakrywa czarna maska, a jej oczy przybierają fioletową barwę. Dziewczyna ubrana jest w jednoczęściowy kostium w czarnym kolorze. Na jej piersi widnieje znak Wifi w kolorze białym, wokół którego można ujrzeć fioletowe światło. Jej ręce zakrywają białe rękawiczki z trzeba czarnymi pasami, które sięgają na wysokość łokci. Nosi ona również białe buty do kolan przyozdobione trzema czarnymi pasami.

Amnezjo[edytuj | edytuj kod]

Po zaakumowaniu Alya oraz Nino łączą się w jednego super-złoczyńcę, posiadając wspólne ciało. Amnezjo to ciemnofioletowe widmo. Istota ta nie posiada twarzy i trudno ją w jakikolwiek sposób określić. Posiada posturę dorosłego mężczyzny. Na prawym ręku posiada specjalną rękawicę, natomiast na lewym urządzenie, dzięki któremu może atakować.

Broń[edytuj | edytuj kod]

Za broń służy jej Flet Rudej Kitki, a jej super-mocą jest Miraż. Ruda Kitka może go używać również do walki wręcz.

Jako Lady Wifi jej bronią jest smartfon, dzięki któremu może nagrywać, zatrzymywać i blokować przedmioty.

Jako Amnezjo ma rękawice, z której może strzelać do innych i wymazywać im pamięć.

Zdolności[edytuj | edytuj kod]

Alya jest świetną obserwatorką i blogerką, prowadząc bloga o nazwie Biedroblog, na którym dąży do poznania prawdziwej tożsamości Biedronki. Jest też świetną reporterką, s Marinette wspomina rónież w jednym z webisodów, że Alya jest świetnym obserwatorem.

Jako Ruda Kitka, jest szybka i zwinna, choć Biedronka musiała utrzymać raz ją na powierzchni. Używa swojego fletu do walki wręcz. Jej supermocą jest Miraż, zdolność tworzenia iluzji. Używa jej poprzez granie na swoim flecie. Jednak po użyciu jej super-mocy, ma tylko pięć minut do przemiany zwrotnej.

Lady Wifi ma zdolność teleportacji między smartfonami, nagrywania, zatrzymywania i blokowania przedmiotów.

Jako Amnezjo jej zdolnością jest wymazywanie pamięci.

Relacje[edytuj | edytuj kod]

Marinette Dupain-Cheng/Biedronka[edytuj | edytuj kod]

Alya i Marinette

Alya i Marinette są najlepszymi przyjaciółkami, często się spotykają i pomagają sobie nawzajem. Mulatka często zachęca tę drugą, aby porozmawiała z Adrienem. Alya pomaga jej również zdobyć serce chłopaka. W odcinku Gang des Secrets Marinette nie jest w stanie wytrzymać natłoku obowiązków oraz związanego z tym stresu i zwierza się przyjaciółce, że jest Biedronką. Alya całkowicie wspiera Marinette i przytula ją.

Dziewczyna jest wielką fanką Biedronki i prowadzi fan-blog o nazwie Biedroblog, który w pełni poświęca swojej idolce. Chce dowiedzieć się o niej jak najwięcej informacji oraz odkryć jej prawdziwą tożsamość. Zdaje się wiedzieć, że przemiany super-bohaterów są tymczasowe.

Nino Lahiffe[edytuj | edytuj kod]

Alya i Nino

Alya i Nino dobrze się ze sobą dogadują. W odcinku Lady Wifi, Nino pomaga dziewczynie zdemaskować Chloé, kiedy Alya podejrzewa, że to właśnie ona może być Biedronką. W odcinku Postraszycielka pracują razem nad scenariuszem do filmu. Kiedy dziewczyna dowiaduje się o zmianach w scenariuszu, pomiędzy nimi dochodzi do sprzeczki. Początkowo chłopak podkochiwał się w przyjaciółce Alyi, później się to zmieniło, gdy zostali zamknięci przez Biedronkę w klatce w zoo na kilka godzin. Alya i Nino zakochali się w sobie i od tamtej pory są parą.

Adrien Agreste/Czarny Kot[edytuj | edytuj kod]

Alya i Adrien

Mimo, że nie rozmawiają zbyt często, zdają się ze sobą przyjaźnić. Alya nie ma problemów, aby swobodnie rozmawiać z chłopakiem, czy też poprosić go o przysługę.

Dziewczyna zastanawia się, kim jest Czarny Kot i również chce odkryć jego prawdziwą tożsamość. Podejrzewała nawet, że może być nim Adrien. Podejrzenia wzięły się od przerobionego zdjęcia, które sama zrobiła.

Chloé Bourgeois[edytuj | edytuj kod]

Dziewczyny nie lubią się, jednak Alya zdaje się ją tolerować. W odcinku Lady Wifi zauważa jak Chloé chowa do swojej torebki kostium Biedronki oraz jo-jo, przez co podejrzewa, że to właśnie ona jest Biedronką.

Nora Césaire[edytuj | edytuj kod]

Alya lubi swoją siostrę, jednak często irytuje ją nadopiekuńczość Nory. Kiedy jej starsza siostra zabrania jej pójść na Diabelski Młyn i twierdzi, że Marinette, Nino i Adrien mogą pójść, jeśli chcą, ale Alya ma zostać w domu, dziewczyna bardzo się denerwuje. Wścieka się na siostrę, gdy ta obraża jej przyjaciół oraz Biedronkę i Czarnego Kota. Po długiej kłótni Alya w końcu postanawia wyjść z przyjaciółmi, ogłaszając, że nie obchodzi ją zdanie starszej siostry, co przyczynia się do zaakumanizowania Nory.

Ella i Etta Césaire[edytuj | edytuj kod]

Ella i Etta są bliźniaczkami, a zarazem młodszymi siostrami Alyi. Alya często zajmuje się swoimi siostrami pełniąc rolę ich opiekunki, co nie jest łatwe z uwagi na energiczny i psotliwy charakter Elli i Etty. Jest to widoczne np. w odcinku Sapotiki. Alya jest wyrozumiała i cierpliwa w stosunku do swoich sióstr, jednak czasami denerwuje się przez ich ciągłe psoty. Zdarza się, że traci cierpliwość do wychowywania bliźniaczek, co w odcinku Sapotiki doprowadziło do odwołania wyjścia do parku i zaakumanizowania Elli i Etty.

Trixx[edytuj | edytuj kod]

Trixx to Kwami połączone z Miraculum Lisa. Od czasu do czasu pomaga Alyi zamieniać się w Rudą Kitkę. W odcinku Sapotiki Alya usłyszała od Trixx, że ma predyspozycje na prawdziwą super-bohaterkę i że jest silna, odważna i godna zaufania.

Manon Chamack[edytuj | edytuj kod]

Przez swoje doświadczenia z siostrami Alya umie łatwo dogadać się z Manon. Alya wmawia dziewczynce, że jest jednorożcem z krainy Siedmioróg. Podczas ich uwięzienia przez Nawałnicę, dziewczyna próbuje zabawiać Manon, aby ta nie zwracała uwagi na niebezpieczną sytuację.

Rodzina[edytuj | edytuj kod]

Nora CésaireAlya CésaireElla i Etta CésaireOtis CésaireMarlena CésaireDrzewo genealogiczne rodziny Césaire

Występowania[edytuj | edytuj kod]

Główny artykuł: Alya Césaire/Występowania
Sezon 1
Miraculum: Piosenka przewodnia: Pojawia się
1. Nawałnica: Pojawia się 14. Czarny Miecz: Pojawia się
2. Ilustrachor: Pojawia się 15. Faraon: Pojawia się
3. Lady Wifi: Pojawia się 16. Czasołamaczka: Pojawia się
4. Wonna Księżniczka: Pojawia się 17. Postraszycielka: Pojawia się
5. Mroczny Amor: Pojawia się 18. Lalkarka: Pojawia się
6. Pan Gołąb: Pojawia się 19. Mim: Pojawia się
7. Pixelator: Pojawia się 20. Diablo Rockman: Pojawia się
8. Kotowtór: Pojawia się 21. Reflekta: Pojawia się
9. Bańkor: Pojawia się 22. Biedronka i Czarny Kot: Pojawia się
10. Simon Mówi: Pojawia się 23. Kamienne Serce: Pojawia się
11. ArcyGlina: Pojawia się 24. Antybiedrona: Pojawia się
12. Gracz: Pojawia się 25. Kung Zup: Pojawia się
13. Panterman: Pojawia się 26. Lisica: Pojawia się
Sezon 2
1. Kolekcjoner: Pojawia się 14. Syrena: Pojawia się
2. Królowa Wizji: Pojawia się 15. Zombuziara: Pojawia się
3. Mrożownik: Pojawia się 16. Kapitan Hardrock: Pojawia się
4. Miś Goryczek: Pojawia się 17. Mrożyciel: Pojawia się
5. Komplikatorka: Pojawia się 18. Królowa Stylu: Pojawia się
6. Bobogigant: Pojawia się 19. Królowa Os: Pojawia się
7. Riposta: Nieobecny/a 20. Dyktatyran: Pojawia się
8. Befana: Pojawia się 21. Rewersor: Nieobecny/a
9. Melobestia: Pojawia się 22. Anansi: Pojawia się
10. Goridzilla: Pojawia się 23. Piaskowy Chłopiec: Nieobecny/a
11. Robotus: Pojawia się 24. Asystura: Pojawia się
12. Sapotiki: Pojawia się 25. Mayura: Pojawia się
13. Mroczna Sowa: Pojawia się 26. Mikołajdak: Pojawia się
Sezon 3
1. Kameleon: Pojawia się 14. Łowca Kwami: Pojawia się
2. Animaestro: Pojawia się 15. Żarłok: Pojawia się
3. Piekarix: Pojawia się 16. Gracz 2.0: Pojawia się
4. Cofelia: Pojawia się 17. Nawałnica 2: Pojawia się
5. Reflektynka: Pojawia się 18. Ikari Gozen: Pojawia się
6. Tatołak: Wspomniany/a 19. Graficzas: Pojawia się
7. Cichoszał: Obraz 20. Imprezowicz: Pojawia się
8. Oni-chan: Pojawia się 21. Lalkarka 2: Pojawia się
9. Miraculia: Pojawia się 22. Biały Kot: Pojawia się
10. Amnezjo: Pojawia się 23. Félix: Pojawia się
11. Desperata: Pojawia się 24. Biedronka: Pojawia się
12. Król Zabawek: Pojawia się 25. Połykacz Serc: Nieobecny/a
13. Rakieta: Pojawia się 26. Królowa Miraculów: Pojawia się
Sezon 4
1. Truth: Pojawia się 14. Sentibubbler: Nieobecny/a
2. Lies: Pojawia się 15. TBA: Nieobecny/a
3. Le Gang des Secrets: Pojawia się 16. TBA: Nieobecny/a
4. Pan Gołąb 72: Pojawia się 17. Rocketear: Nieobecny/a
5. Psychomedian: Nieobecny/a 18. TBA: Nieobecny/a
6. Furious Fu: Nieobecny/a 19. TBA: Nieobecny/a
7. Sole Crusher: Pojawia się 20. TBA: Nieobecny/a
8. Queen Banana: Pojawia się 21. TBA: Nieobecny/a
9. Gabriel Agreste: Nieobecny/a 22. TBA: Nieobecny/a
10. Mega Leech: Nieobecny/a 23. TBA: Nieobecny/a
11. Guiltrip: Pojawia się 24. TBA: Nieobecny/a
12. Crocoduel: Nieobecny/a 25. TBA: Nieobecny/a
13. Optigami: Pojawia się 26. TBA: Nieobecny/a
Filmy i odcinki pełnometrażowe
1. Miraculous New York: Pojawia się 3. Ladybug & Cat Noir: Awakening: Nieobecny/a
2. Miraculous Shanghai: Pojawia się 4. Miraculous: Nieobecny/a
Miraculum: Sekrety
1. Chat Noir vu par Marinette: Nieobecny/a 19. Sabrina: Pojawia się
2. Marinette et Adrien: Pojawia się 20. Rose: Pojawia się
3. La double vie de Marinette: Pojawia się 21. Nathaniel & Marc: Nieobecny/a
4. La fête d'anniversaire: Pojawia się 22. Gabriel: Tło
5. Marinette et Alya: Pojawia się 23. Ivan: Tło
6. Marinette et Paris: Tło 24. Chloé vue par Marinette: Nieobecny/a
7. Marinette et la mode: Pojawia się 25. Marinette vue par Chloé: Tło
8. Ladyblog: Pojawia się 26. Lila: Pojawia się
9. La double vie d'Adrien: Pojawia się 27. La Famille: Pojawia się
10. Ladybug vue par Adrien: Tło 28. Kagami vue par Marinette: Obraz
11. Tikki: Pojawia się 29. Kagami vue par Adrien: Nieobecny/a
12. Maître Fu: Nieobecny/a 30. Papillon et les Akumatisés: Pojawia się
13. Plagg: Nieobecny/a 31. Luka vu par Marinette: Nieobecny/a
14. Les copines: Pojawia się 32. Nouveaux Pouvoirs: Nieobecny/a
15. Max: Pojawia się 33. Nouveaux Héros: Pojawia się
16. Nino: Pojawia się 34. Nathalie vue par Gabriel: Nieobecny/a
17. Mylène: Pojawia się 35. Mayura et les Sentimonstres: Pojawia się
18. Alix: Tło 36. Les Sentiments: Pojawia się
Miraculum: Opowieści z Paryża
Czołówka: Pojawia się
1. Répétition: Nieobecny/a 4. L'exposé: Nieobecny/a
2. Inspiration: Nieobecny/a 5. Le carnet: Nieobecny/a
3. Grosse journée: Nieobecny/a

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

Serialowe[edytuj | edytuj kod]

  • W odcinku Czarny Miecz została wice-przewodniczącą.
  • W przyszłości chce zostać reporterką. Zostało to zdradzone w piątym odcinku Miraculum: SekretyMarinette et Alya.
  • W odcinku Lady Wifi przerobiła zdjęcia Adriena sugerując, że wyglądem przypomina Czarnego Kota.

Wściekła Kitka

  • W odcinku Lady Wifi dowiadujemy się, że dziewczyna prowadzi szkolny blog.
  • W odcinku Panterman możemy poznać jej numer telefonu: +33636768.
  • Wie, że Nino to Pancernik.
  • W odcinku Królowa Stylu miała otrzymać Miraculum Pszczoły, ale została zmieniona w posąg.
  • W odcinku Mayura w jej Miraculum wnika Akuma, zmieniając Rudą Kitkę we Wściekłą Kitkę. Strój postaci pozostaje taki sam, zmieniając jedynie kolor na czerwony.
  • W odcinku Miraculia nakłada iluzję na Biedronkę, aby wyglądała jak Chloé Bourgeois.
  • W odcinku Lalkarka 2 można zobaczyć, że w Muzeum Grévin znajduje się woskowa figura Lady Wifi.
  • Jest pierwszą postacią, która uwolniła się od Akumy, kiedy była zmieniona, tym samym powracając do cywilnej formy.

Pozostałe[edytuj | edytuj kod]

  • W książce wydanej przez ZagStore można zobaczyć, że ma 138 cm wzrostu[6].
  • We wcześniejszej koncepcji serialu, dziewczyna nie nosiła okularów. Zamiast tego miała na głowie okulary przeciwsłoneczne.
  • Jej rodzina pochodzi z Martyniki[7].

    Marinette i Alya (po prawej) w koncepcji

    • Ich nazwisko może być odniesieniem do Aimé Césaire'a – afrokaraibsko-francuskiego pisarza i polityka, który żył i mieszkał na tym zamorskim departamencie.
  • Fragment stroju Rudej Kitki zaprezentowano na panelu Anime Expo 2016[8].
    • Zostało to potwierdzone na San Diego Comic Con 2016. Ujawniono również, że pojawi się ona w drugim sezonie serialu[9].
    • Na panelu New York Comic Con 2016 zdradzono, że to Alya zostanie posiadaczką Miraculum Lisa. Wtedy też ujawniono jej wygląd jako super-bohaterki[10].
  • Jej imię jako super-bohaterki, w oryginale Rena Rouge, zostało ujawnione 31 sierpnia 2017 roku na konferencji prasowej TFOU.
    • Pierwszy człon imienia – "rena" jest skrótem od francuskiego słowa renard czyli lis, zaś drugi człon "rouge" oznacza po francusku rudy.
  • Podobnie jak reszta rodziny, jej postać nawiązuje do słynnej piosenkarki, Aaliyah[11].
  • W początkowej koncepcji Alya wiedziała, że Marinette jest Biedronką[12].
  • Alya posiada własne, oficjalne konto na Instagramie. Można ją znaleźć pod nickiem @Alya.ladyblogger.[13] Wpisy można również zobaczyć w galerii postaci.

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też...[edytuj | edytuj kod]