FANDOM

Łuk Triumfalny – jeden z sławniejszych pomników w Paryżu. Łuk znajduje się w Place Charles-de-Gaule, w 8. dzielnicy, na zachodnim skraju Pól Elizejskich.

Wygląd

Pomnik jest wzorowany na rzymskich łukach. Na łuku są cztery reliefy (Marsylianka, Triumf 1810, Obrona Francji przed koalicją 1814, Pokój) prezentujące ważne wydarzenia dla Francji. Oprócz tego na wewnętrznych ścianach zostały wykute 128 nazw miejscowości, w których toczono bitwy oraz imiona zasłużonych żołnierzy. Pod łukiem znajduje się Grób Nieznanego Żołnierza oraz muzeum historii o tym pomniku.

Historia

Budowę łuku rozpoczęto 1806 aż do roku 1836. Projektantem łuku jest Jean François Chalgrin, a dekorację rzeźbiarską wykonał François Rude.

Jest to ważny element architektury Paryża, stanowiący zakończenie perspektywy Pól Elizejskich. Łuk został zbudowany dla uczczenia tych, którzy walczyli i polegli za Francję w czasie rewolucji francuskiej i wojen napoleońskich.

Ciekawostki

  • Łuk został zniszczony w odcinku Anansi przez tytułowego złoczyńcę, kiedy walczył z Biedronką.
  • Jest inspirowany na budowli istniejącej w rzeczywistości - Łuk Triumfalny.

Zobacz też...